Uczestnicy spotkania z przedstawicielami rządu i prezesem PKP PLK / Starostwo Racibórz
Uczestnicy spotkania z przedstawicielami rządu i prezesem PKP PLK / Starostwo Racibórz

Zainteresowanie przywróceniem linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie - Prudnik jest ogromne. Widać to szczególnie na forach społecznościowych. Z Opolszczyzny sporo osób dojeżdża do pracy w Raciborzu czy gminy Pietrowice Wielkie, na terenie której znajduje się jedna z najpoważniejszych firm w regionie Eko-Okna. Młodzież uczy się w szkołach, na przykład w renomowanych raciborskich liceach Kasprowicza i Mickiewicza. Zresztą działa to w obie strony.

Za odtworzeniem linii są lokalni samorządowcy. - To inicjatywa oddolna. Zawarliśmy porozumienie w tym celu, dokument sygnowali przedstawiciele powiatów raciborskiego, głubczyckiego i prudnickiego oraz miast Głogówek, Prudnik, Głubczyce i Kietrz, do którego biegnie odnoga torów, a także gminy Pietrowice Wielkie. Przekazałem nasz apel urzędom marszałkowskim w Katowicach i Opolu, bo można ubiegać się o dofinansowanie inwestycji z rządowego programu „Kolej Plus” - powiedział nam Michał Fita, wiceprezydent Raciborza.

W Sali kolumnowej Urzędu Miasta w Raciborzu z dziennikarzami spotkali się: minister środowiska Michał Woś, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Janusz Kowalski, prezes PKP PLK Ireneusz Merchel oraz śląscy samorządowcy. Powiat raciborski reprezentował starosta Grzegorz Swoboda.

Omówiono znaczenie, założenia i etapy realizacji ogólnopolskiego programu Kolej Plus. Podkreślono, że Racibórz lideruje inicjatywie odbudowy infrastruktury kolejowej w kierunku Głubczyc, co stanowi dobry przykład dla innych samorządów i instytucji mogących zaangażować się w przywrócenie pasażerskiego ruchu kolejowego na dotąd nieczynnych odcinkach.
Reaktywacja ruchu kolejowego jest istotna nie tylko dla pasażerów, ale również dla rozwoju regionalnego biznesu, rolnictwa i turystyki.

- Trwają wyliczenia, ile pieniędzy należałoby wyłożyć na odbudową linii kolejowej Racibórz – Prudnik. Zastanawiamy się nad standardem reaktywowanej trasy. Na razie odbywa się tu tylko ruch towarowy. Przebudowa linii, by mogły nią poruszać się pociągi pasażerskie, wymaga nakładów finansowych.

Szczegóły dotyczące programu Kolej Plus dostępne są na https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-kolej-plus-przeciwko-wykluczeniu-komunikacyjnem 

Komentarze

Dodaj komentarz