Żorzanie już wkrótce będą mogli korzystać z centrum przesiadkowego i nowej siedziby biblioteki / Daria Tomaszewska, Kinga Łaskawiec
Żorzanie już wkrótce będą mogli korzystać z centrum przesiadkowego i nowej siedziby biblioteki / Daria Tomaszewska, Kinga Łaskawiec

Miasto finalizuje trzy bardzo ważne inwestycje. Najbardziej widoczne jest centrum przesiadkowe przy ulicy Męczenników Oświęcimskich, które ma być gotowe z końcem września. Ciekawa pod względem architektonicznym, przeszklona budowla wita wszystkich wjeżdżających do Żor od strony starówki.

Nie zostało już śladu po starym dworcu autobusowym. - Centrum przesiadkowe zintegruje jednym miejscu transport autobusowy, rowerowy i samochodowy. W wygodny sposób przejdziemy tu z auta czy jednośladu do autobusu. Nie zabraknie strefy „Kiss & Ride”, czyli miejsca, gdzie będzie można zatrzymać się na chwilę, wysadzić pasażerów pod samym wejściem, a następnie odjechać – zaznacza Anna Ujma, pełnomocnik prezydenta miasta ds. promocji, kultury i sportu.

Wraz z infrastrukturą towarzyszącą powstała już droga rowerowa wzdłuż alei Jana Pawła II, która połączyła centrum, osiedla mieszkaniowe i zakłady pracy. Na projekt „Mobilni Żorzanie – systemowe rozwiązania w zakresie mobilności miejskiej” miasto pozyskało dofinansowanie w wysokości 5 615 139,10 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ostateczna wartość umowy z wykonawcą na przebudowę dworca autobusowego na centrum przesiadkowe wraz z zagospodarowaniem terenu wynosi 14 092 241,60 zł brutto.

Zintegrują ruch kołowy i pieszy

- Jak wskazuje plan zrównoważonej mobilności miejskiej, przyjęty w 2017 roku przez radnych ulica Męczenników Oświęcimskich jest wspólnym odcinkiem, po którym kursują autobusy wszystkich linii Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej. Jednocześnie przebieg poszczególnych tras międzygminnych dowodzi, że dworzec autobusowy jest najważniejszym przystankiem (początkowym/docelowym, węzłowym) obsługującym ruch regionalny w kierunku: Katowic, Rybnika, Cieszyna, Czerwionki-Leszczyn, Jastrzębia-Zdroju, Mikołowa, Wisły, Pawłowic, Pszczyny i Suszca – wylicza Anna Ajma.

To miejsce koncentracji ruchu podróżnych zmierzających do dworca pieszo lub przesiadających się z samochodu na autobus, a także osób oczekujących na kogoś. - Prawidłowe spełnianie tej funkcji wymagało jednak stworzenia wygodnego węzła przesiadkowego, integrującego komunikację o zasięgu lokalnym oraz regionalnym, połączonego z już istniejącą oraz planowaną do budowy w przyszłości siecią tras rowerowych – tłumaczy pełnomocnik Waldemara Sochy.

W zasięgu centrum przesiadkowego (promień 6 km) zamieszkuje około 58 tys. osób – był to kluczowy argument przy rozważaniu wariantów lokalizacji inwestycji.

- Nie bez znaczenia jest również fakt, iż lokalizacja centrum w obecnym miejscu jest niezwykle istotna z punktu widzenia efektywności procesu rewitalizacji. W jego najbliższym otoczeniu znajduje się zabytkowa żorska starówka oraz budynek dawnego młyna elektrycznego, który dzięki dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest modernizowany i przeznaczony zostanie na cele społeczno - kulturalne – powstaje tam nowa siedziba Miejskiej Biblioteki Publicznej – przypomina Anna Ujma. Efekty widać już na zewnątrz. Przyciąga efektowna elewacja, która daje jakieś wyobrażenie o wnętrzach.

Inkubator dla wolnych zawodów

W gmachu znajdzie miejsce Spółdzielnia Kultury ze wspomnianą książnicą, która wreszcie będzie funkcjonowała w godnych takiego przybytku pomieszczeniach i to znacznie bliżej centrum.

Planowana oferta powinna zadowolić najbardziej wymagających użytkowników. - Żorzanie znajdą tu multimedialne rozwiązania i nowoczesny wystrój, a także inkubator dla wolnych zawodów wraz z pracowniami dla twórców oraz kawiarnię. Pomiędzy zabudowaniami dawnego młyna, stworzone zostanie też Atrium Kultury z placem i ciągami pieszymi. Czytelnicy będą mogli skorzystać również z „Letniej czytelni”, utworzonej na tarasie budynku – wymienia pani pełnomocnik.

Prace mają potrwać do końca października. Na projekt „Kolej przedsiębiorczości – rewitalizacja obiektów i przestrzeni dworca PKP i dawnego Młyna Elektrycznego w Żorach – etap II Spółdzielnia Kultury” miasto otrzymało 7 140 523,84 zł dofinansowania z EFRR oraz 840 061,63 zł z budżetu państwa.

Dla aktywnych

Najdłużej potrwa modernizacja XIX-wiecznego dworca kolejowego. Jest rewitalizowany i przebudowany tak, by pełnił nie tylko podstawowe funkcje, niezbędne do obsługi ruchu kolejowego, ale też w inny sposób na co dzień służył mieszkańcom.

- Oprócz poczekalni dla pasażerów, toalet i kas biletowych powstaną także: lokal gastronomiczny, strefa dla dzieci oraz sale wielofunkcyjne. Budynek będzie wykorzystywany na cele społeczne – planuje się otwarcie w nim m.in. Centrum Integracji Społecznej oraz Centrum Aktywności Lokalnej. Mają one wspierać rozwój różnych form aktywności zawodowej, edukacyjnej oraz społecznej klientów pomocy społecznej – zapowiada Anna Ujma.

Ciekawym przedsięwzięciem będzie z pewnością także świetlica dla matek z małymi dziećmi i osób starszych zaangażowanych w opiekę. Roboty powinny zakończyć się w styczniu 2020 roku. Na projekt pn. „Kolej przedsiębiorczości – rewitalizacja obiektów i przestrzeni dworca PKP i dawnego Młyna Elektrycznego w Żorach – etap I dworzec PKP” miasto otrzymało dofinansowanie z EFRR w kwocie 4 897 062,50 zł i rządowe w wysokości 576 125,00 zł. Całkowita jego wartość to 6 255 000,00 zł.

Galeria

Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt Image alt

Komentarze

Dodaj komentarz