GumiSil
Medhouse 6.09.2017-30.06.2018
Ostoja - Domki nad morzem
Eko Okna
Eko Okna
GumiSil

10 grudnia 2018

Imieniny:

ładowanie...

złóż życzenia

Znak zodiaku: Strzelec
sprawdź horoskop

Ogłoszenia:
  1. Motoryzacja
  2. Nieruchomości
  3. Mieszkania
  4. Handel
  5. Usługi
  6. Finanse
  7. Zdrowie i Uroda
  8. Praca
  9. Różne
  10. Dodaj ogłoszenie
Pierwszy w mieście wielopoziomowy parking wraz z drogami dojazdowymi miał być gotowy już ponad miesiąc temu. Na placu budowy wciąż jednak trwają prace. Kiedy w końcu zaparkujemy przy Hallera?
07.12.2018
0
Wdowy po tragicznie zmarłych górnikach z kopali Zofiówka otrzymały możliwie najlepszą pomoc - dostały odszkodowania, pomoc psychologa i pracę!
03.12.2018
0
Mieszkańcy Zamysłowa zaniepokojeni projektem planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego dla tej dzielnicy. Luzie boją się, że plan daje możliwość łączenia i poszerzania wąskich dróg, biegnących przez dzielnicę, o wiązać się będzie z wywłaszczeniem właścicieli z części ich działek.
29.11.2018
3
Dyrektor I LO w Rybniku zdecydował się, że zamiast w szkolnej auli pokaże kontrowersyjny spektakl swoim uczniom w domu kultury. I dziś mierzy się z krytyką swojej decyzji.
28.11.2018
10
Borys Budka mówi o korupcji politycznej i zapowiada doniesienie do prokuratury. PiS broni Wojciecha Kałuży, że jego decyzja umożliwiła zmianę władzy w województwie – dla dobra Śląska.
24.11.2018
9
Dyżurny komendy straży pożarnej w Wodzisławiu Śląskim odebrał telefon od roztrzęsionej matki. Kobieta powiedziała, że jej miesięczny synek zachłysnął się mlekiem z butelki i nie oddycha od paru minut
08.12.2018
0
Maciej Kołodziejczyk: Kup pan cegłę
21.11.2018   Region   Opinie   Wydanie: 2018/47 (3196)

Maciej KołodziejczykMiejska polityka rowerowa w Rybniku co rusz wzbudza emocje. Nic w tym jednak dziwnego, skoro miasto często występuje w niej w roli rzezimieszka, który w ciemnym zaułku grzecznie proponuje nam kupno cegły. Oczywiście mamy wybór, ale jeśli jej nie kupimy, to jak nic dostaniemy nią w łeb. Decyzja należy do nas. Przykład – kontrapas dla rowerzystów na ulicy Brudnioka w centrum miasta. Ulica była jednokierunkowa, ale miała dwa pasy ruchu – dojeżdżając do skrzyżowania ustawialiśmy się na lewym skręcając w ul. Gliwicką, albo na prawym chcąc jechać w kierunku Placu Wolności lub prosto. Po wydzieleniu ścieżki dla rowerów dla samochodów został tylko jeden pas i zaczęły się koszmarne korki.

Słuchając wczoraj radiowego wywiadu z prezydentem Piotrem Kuczerą odniosłem wrażenie, że jednym z pomysłów miasta na wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum Rybnika jest... konsekwentne utrudnianie życia kierowcom. Usłyszałem wyraźnie: "(...) tym więcej samochodów w centrum, im więcej możliwości wykorzystania dróg (...)". Idąc dalej tym tokiem rozumowania można stwierdzić, że jego zdaniem rybniczanie przesiądą się na rowery kiedy miasto będzie już tak zakorkowane, że korzystanie z samochodu stanie się udręką. Twój wybór – wybierz rower ("Kup pan cegłę"), bo jadąc samochodem zrobisz dwa kilometry w pół godziny ("Jak nie kupisz, to w łeb").

To nic innego, jak polityka rowerowa prowadzona w kontrze do zmotoryzowanych użytkowników ruchu drogowego. I to jest fatalny pomysł, bo pierwsze co z niego wyniknie, to wzrost niechęci kierowców wobec rowerzystów. A komu to jest potrzebne? Tym bardziej, że rybniczanie z dwóch kółek korzystają nader chętnie w celach rekreacyjnych. Pełne zadowolonych rowerzystów są bulwary nad Nacyną, a na wyasfaltowanej ścieżce wzdłuż zalewu w weekendy mamy ruch jak w Amsterdamie. To były strzały w dziesiątkę!

Zdecydowanie lepiej pokazywać ludziom alternatywę i zachęcać, niż żądać i stawiać pod ścianą. Dobrze też, czasami wyjść z urzędu i zobaczyć jak konsekwencje pewnych decyzji wyglądają w praktyce. Jeśli słyszę, że "niedociążona" ruchem jest ul. Cmentarna i ona powinna odciążyć Brudnioka z jednym pasem ruchu, to wiem że na taki pomysł wpadł ktoś, kto na rzeczywistość patrzy z perspektywy Google Maps. Bo Cmentarna jest dwukierunkowa, wąska, a na dodatek jeden pas jest zajęty parkującymi wzdłuż niej przez cały dzień samochodami. I to bezdyskusyjny fakt, a nie teoretyczna wizja miasta idealnego. Wizja do realizacji której oczywiście należy dążyć - z pokorą i świadomością, że zapewne nie da się jej zrealizować w całości.

Maciej Kołodzieczyk, Tygodnik Regionalny Nowiny, z-ca prezesa KS ROW Rybnik SA

Dodaj komentarz

Komentarze

* - pole wymagane

inż. 2018-11-28 12:41:41
do urzędnika
dokładnie jest tak jak pan/pani pisze (czyli jest dokładnie odwrotnie niż pisze pan Olek). Miasto konsekwentnie ogranicza ruch w centrum i parking wielopoziomowy jest spólnym elementem tej układanki. Jak mówi współczesna urbanistyka - czym mniej aut, tym lepiej dla ludzi.
urzędnik 2018-11-27 10:47:25
.inż
W kwestii parkingu: dobrze pan wie, że nawet z parkingiem funkcjonującym przy Hallera na starych zasadach, tych miejsc było za mało. Parking wielopoziomowy zapewnia mniej miejsc parkingowych, niż to klepisko które było wcześniej. A więc jeśli, jak pan pisze "plac zostanie zabudowany, czyli wygeneruje kolejne potrzeby parkingowe", to moim zdaniem problem nie zniknie, tylko się nasili. Czy nie tak?
inż. 2018-11-27 09:38:04
do urzędnika
Niestety powiela pan/pani urzędnicze stereotypy. Mam sporo znajomych z Polski, którzy funkcjonują w Danii i nie narzekają. To jest tłumaczenie lenistwa nabytego w PRL. A co do parkingu - jeżeli zgodnie z planem plac zostanie zabudowany, czyli wygeneruje kolejne potrzeby parkingowe to ten parking będzie ułatwieniem, czy ograniczeniem ilości miejsc? smutne, że tyle ludzi myśli w tym kraju na tu i teraz. Wyobraźni i przewidywania niestety brak.
urzędnik 2018-11-26 13:09:24
Dania?
inż. chcesz przekładać 1 do 1 wzorce duńskie czy holenderskie na polską rzeczywistość? Nie da się, mamy inną mentalność, inne zaplecze społeczo - kulturowe. To tak samo, jakbyś kazał Polakom mieszkać w hotelach modułowych ( w Japonii to standard), albo chciał wprowadzić ruch lewostronny (jak w Anglii).
olek 2018-11-26 09:39:43
do inż.
Taaa, ten Rybnik rzeczywiście konsekwentnie utrudnia życie kierowcom. Z jednej strony kontrapasy, które pojawiają się w najbardziej absurdalnych miejscach (patrz: Brudnioka, Chrobrego), a z drugiej parking wielopoziomowy w samym centrum miasta :-)))
inż. 2018-11-23 07:34:55
panie redaktorze!
ameryki pan nie odkrył, tak jak Duńczycy wprowadzili politykę rowerową utrudniając po cichutku życie kierowców (proszę poczytać cokolwiek o guru urbanistyki, którym jest Jan Gehl) tak każdy drogowiec wie, że Niemcy świadomie prowokują korki na autostradach przy dużych miastach, żeby ludzie przesiedli się na komunikację publiczna. Tak to po prostu działa :)
gefrajter kania 2018-11-22 09:28:15
Brudnioka
Na pomysł kontrapasu w tym miejscu mógł wpaść tylko ktoś, kto kompletnie nie orientuje się w realiach ruchu samochodowego w Rybniku. Czy był to oficer rowerowy Fiałkowski, czy prezydent Kuczera nie ma znaczenia. Ważne, żeby potrafili przyznać się do błedu. Wątpię jednak że tak będzie, bo do dziś funkcjonuje np. totalnie chybiony kontrapas przy Chrobrego. W mieście przekonują, że protesty w tym temacie były, ale się skończyły. Nikt nie zwraca uwagi na to, że ludzie nie mieli wyjścia i po prostu się do tego przyzwyczaili co nie oznacza, że rozwiązanie się sprawdza. Korki w godzinach szczytu są tam okrutne, większe niż wcześniej.
ŻENADA 2018-11-21 13:48:48
Godejcie, godejcie
a kuczera i tak mo to w głębokim poważaniu. Bo on wprowadza politykę mobilności miejskiej więc klękajcie narody.
Czytaj także
pokaż więcej
Rybnik. Miasto z ikrą
e KULTURA
Możesz ten artykuł oznaczyć jako przeczytany
Tresna
Praca w Niemczech
Nasza sonda
Czy prezydent Rybnika Piotr Kuczera powinien podać się do dymisji?



LEON
46813,46876,46856,46849,46845,46832,46884,46883,46882,46881,46880,46879,46878,46877,46875,46874,46873,46872,46871,46868,46870,46869,46867,46866,46865,46864,46863,46862,46860,46859,46858,46855,46848,46814,46812,46781,46839,46801,46764,46735,46710,46840,46803,46765,46736,46711,44450,44340,44173,43982,43745,41464,41185,41139,41093,40871,46258,46120,46045,46031,46034