Oleś Brothers i Jorgos Skolias / Materiały prasowe
Oleś Brothers i Jorgos Skolias / Materiały prasowe

24 stycznia o godz. 19 w rybnickim teatrze odbędzie się niezwykły koncert z pogranicza jazzu, folku i muzyki etnicznej. Wystąpi Sefardix Trio, czyli Oleś Brothers i Jorgos Skolias, laureaci Folkowego Fonogramu Roku 2013 Polskiego Radia.

To klimatyczna fuzja śpiewanej po grecku muzyki żydowskiej, jazzu, metafizycznych wokaliz rodem z Azji oraz instrumentalnej wirtuozerii pełnej kulturowych odniesień. Artyści wykraczają poza stereotypowe traktowanie głosu i instrumentów, poszerzając paletę brzmieniową wykonywanej muzyki. Emocje i energia płynąca ze sceny porywają słuchaczy zarówno na dużych festiwalach, jak i kameralnych koncertach. Bilety: 25 zł i 15 zł (ulgowe).

Jorgos Skolias – polski wokalista greckiego pochodzenia, obdarzony charyzmatyczną barwą głosu. W swojej sztuce poszukuje indywidualnej formuły na jego zastosowanie w muzyce. Traktuje głos jak instrument i jest mistrzem improwizacji. Inspiracją jest dla niego blues, jazz, rock oraz muzyka etniczna od Grecji poprzez Afrykę do Indii. Samodzielnie opanował technikę śpiewania harmonicznego, nazywanego również gardłowym. Zawodową działalność rozpoczął w 1982 r. od pracy w jazz-rockowej formacji Krzak.
Zajmuje się nowymi wizjami muzyki, pracując z Radosławem Nowakowskim (perkusjonista zespołu Osjan), zespołami Young Power, Tie Break, Pick Up, Free Cooperation, Tomaszem Stańko, Zbigniewem Wegehauptem, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym, Bogdanem Hołownią, Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem, Arturem Dutkiewiczem, Joachimem Menclem, Mino Cinelu, Theo Spassovem, Pawłem Kaczmarczykiem i innymi wybitnymi muzykami.

Bracia Marcin Oleś (kontrabasista) i Bartłomiej Oleś (perkusista) od ponad piętnastu lat tworzą autorską muzykę, której głównym punktem odniesienia jest jazz. Są twórcami autorskich projektów oraz towarzyszą wielu sławnym jazzmanom z całego świata, tworząc rytmiczny dream team, jak napisał o nich niemiecki magazyn JazzZeitung. Na liście ich współpracowników pojawiają się nazwiska Kenny’ego Wernera, Davida Murraya, Roba Browna, Chrisa Speeda, Erika Friedlandera, Theo Jorgensmanna, Rudiego Mahalla, Williama Parkera, Andrzeja Przybielskiego i wielu innych. Odnajdują wciąż nowe sposoby na przełamanie stereotypów, udowadniając, że kontrabas i perkusja wystarczą by stworzyć muzykę kompletną, pełną energii i niespotykanych brzmień. Kontynuują dotychczasowe poszukiwania twórcze, aby poszerzyć język jazzu o sonorystykę i koncepcje muzyki współczesnej.

Komentarze

Dodaj komentarz