Dzięki zmodernizowaniu linii pociągi będą jeździły szybciej / Dominik Gajda
Dzięki zmodernizowaniu linii pociągi będą jeździły szybciej / Dominik Gajda

PKP zmodernizują na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze 60 kilometrów linii kolejowych. Prace ruszą w przyszłym roku i potrwają około dwóch lat. Całkowity ich koszt wyniesie blisko 467 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej niemal 262,5 mln zł.
To będzie jedna z największych inwestycji kolejowych w województwie śląskim w ostatnich latach, którą zrealizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Przebudowa torów oraz pozostałej infrastruktury zapewni większe bezpieczeństwo w podróży i na stacjach, udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz krótszą jazdę. 18 maja w Ministerstwie Rozwoju podpisano umowę na unijną dotację modernizacji linii kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 w naszym regionie. To już 744. porozumienie zawarte w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18. w sektorze kolejowym.
Jak podkreślają eksperci, realizacja projektu zwiększy przepustowość tras kolejowych Rybnickiego Okręgu Przemysłowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). –W efekcie podróż pociągiem na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Obecnie jeden kilometr linii pokonuje się średnio w trzy i pół minuty. Dla porównania, kilometr z Warszawy do Gąsocina, albo z Rybnika do Mikołowa, ponad dwie minuty krócej – podkreśla wiceminister rozwoju, Jerzy Kwieciński. Aktualnie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku Chybie - Nędza trwa mniej niż trzy godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, niż pieszo... -Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema. Dzięki tej inwestycji wspomniane problemy przestaną nękać podróżnych. Zyskają również przewozy towarowe.
–Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów, których bez wątpienia przyciąga dobra infrastruktura drogowo - kolejowa – podkreśla wojewoda śląski, Jarosław Wieczorek. Dodajmy, że planowana modernizacja będzie dotyczyła obszaru 10 gmin: Nędzy, Lyski, Gaszowice, Jejkowice, Rybnika, Żor, Pawłowic, Strumienia i Chybie. Według ekspertów to istotny element lokalnej, jak i europejskiej infrastruktury kolejowej w Polsce. Podróż koleją stanie się tu bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 100 km na godzinę. Tak ma być np. na odcinkach Rybnik–Sumina i Nędza Wieś–Sumina.

3

Komentarze

  • kror @Eryk na Śląsku większość dworców 03 czerwca 2017 19:10zostanie zburzonych bo nasi samorządowcy i parlamentarzyści nic w sprawie dworców nie robią. Za nielicznymi wyjątkami: Władzom Rybnika udało się namówić PKP na zrobienie remontu przystanku Rybnik Paruszowiec. Ale jeśli chodzi o państwowe pieniądze PKP to wszystkie remonty jakie są robione nie dotyczą województwa Śląskiego. Ostatnio PKP rozpisało przetarg na remont 14 dworców w rejonie Lublina. Na Śląsku pieniądze PKP umożliwiły... rozbiórkę dworca w Czerwionce i Rybniku Towarowym. Żaden poseł się nie interesuje tematem dwoców w przeciwieństwie do posłów z innych regionów Polski którzy lobbują za remontem tamtejszych dworców. Szkoda bo wiele dworców na Śląsku to były perełki architektorniczne a przykład Paruszowca pokazuje jak cennym dla okolicy może być wyremontowany i zadbany obiekt dworcowy. A może dziennikarze by się zainteresowali czemu pieniądze na dworzec w Pionkach są, a na dworzec w Leszczynach, Orzeszu, Chałupkach czy Raciborzu już nie???
  • Podróżnik Remont na kolei. 31 maja 2017 10:19Tego co wymyślił nowy przystanek w Czerwionce (ławka z metalu ) zimą i latem powinien tam odsiadywać w każdym miesiącu po godzinie - może by mu rozum się odnowił.A dlaczego po remoncie trasy do Chałupek z Rybnika jedzie się tak szybko jak 50 lat temu ? Ps.Czy do Bohumina muszą jeździć najbrudniejsze pociągi ,kiedyś Czesi nawet klasy szkolne sprowadzali ale te europejski cuda pokazać ale im się znudziło.
  • Eryk Modernizacja kolei. 30 maja 2017 12:36A stare dworce będą dalej rozbierać Dziwne że za granicą można robić coś sensownego a na Śląsku się likwiduje i stawia reklamy polskim hutom ( Czerwionka ) ,już się boję co wymyślą w Wodzisławiu Śl.Czy jak nie ma centrum przesiadkowego tylko dworzec to pociągi muszą jeździć co 3 godziny ?Może wystarczy w centrum Wodzisławia dołożyć przystanek kolejowy ? Taniej i sensowniej .( ważna też częstotliwość - lata dyskusji i prac naukowych chyba wystarczą ? ).

Dodaj komentarz