PKP zmodernizują na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze 60 kilometrów linii kolejowych. Prace ruszą w przyszłym roku i potrwają około dwóch lat. Całkowity ich koszt wyniesie blisko 467 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej niemal 262,5 mln zł.
To będzie jedna z największych inwestycji kolejowych w województwie śląskim w ostatnich latach, którą zrealizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Przebudowa torów oraz pozostałej infrastruktury zapewni większe bezpieczeństwo w podróży i na stacjach, udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz krótszą jazdę. 18 maja w Ministerstwie Rozwoju podpisano umowę na unijną dotację modernizacji linii kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 w naszym regionie. To już 744. porozumienie zawarte w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18. w sektorze kolejowym.
Jak podkreślają eksperci, realizacja projektu zwiększy przepustowość tras kolejowych Rybnickiego Okręgu Przemysłowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). –W efekcie podróż pociągiem na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Obecnie jeden kilometr linii pokonuje się średnio w trzy i pół minuty. Dla porównania, kilometr z Warszawy do Gąsocina, albo z Rybnika do Mikołowa, ponad dwie minuty krócej – podkreśla wiceminister rozwoju, Jerzy Kwieciński. Aktualnie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku Chybie - Nędza trwa mniej niż trzy godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, niż pieszo... -Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema. Dzięki tej inwestycji wspomniane problemy przestaną nękać podróżnych. Zyskają również przewozy towarowe.
–Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów, których bez wątpienia przyciąga dobra infrastruktura drogowo - kolejowa – podkreśla wojewoda śląski, Jarosław Wieczorek. Dodajmy, że planowana modernizacja będzie dotyczyła obszaru 10 gmin: Nędzy, Lyski, Gaszowice, Jejkowice, Rybnika, Żor, Pawłowic, Strumienia i Chybie. Według ekspertów to istotny element lokalnej, jak i europejskiej infrastruktury kolejowej w Polsce. Podróż koleją stanie się tu bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 100 km na godzinę. Tak ma być np. na odcinkach Rybnik–Sumina i Nędza Wieś–Sumina.
Komentarze