Ta droga to skok cywilizacyjny  cieszy się Piotr Kuczera / Wacław Troszka
Ta droga to skok cywilizacyjny cieszy się Piotr Kuczera / Wacław Troszka

 

Jeśli decyzję marszałka podtrzyma Bruksela, miejski odcinek drogi regionalnej Pszczyna – Racibórz powstanie szybciej niż nam się wydaje!

 

Budowa rybnickiego odcinka drogi regionalnej Pszczyna – Racibórz coraz bardziej realna. 19 kwietnia Zarząd Województwa Śląskiego wybrał projekt Miasta Rybnika do dofinansowania, przyznając olbrzymią kwotę w wysokości blisko 290 mln złotych! Budowa drogi Pszczyna – Racibórz to dla Rybnika ogromna szansa na cywilizacyjny skok. Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum od ruchu kołowego. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.

– Ta droga to jest łącznik z aglomeracją ostrawską i katowicką, to szybkie połączenie Rybnika z tymi obszarami. Dla przyszłości, rozwoju biznesu, miejsc pracy, komfortu życia w mieście jest to sprawa podstawowa. Do tego zadania zgodnie z deklaracjami dokładamy drogę Śródmiejską. Przed nami dużo pracy, ale zaczynamy inwestycję, która zmieni Rybnik na lepsze – podkreśla prezydent Piotr Kuczera. Realizacja drogi jest możliwa dzięki intensywnej pracy. W minionym roku gmina podzieliła planowaną koncepcję na dwa zadania, stworzyła też sprawny montaż finansowy w oparciu o kasę z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, zabezpieczyła pieniądze na odszkodowania dla mieszkańców.

Kluczowe były jednak przede wszystkim skuteczne starania o unijną dotację, co jest ogromnym sukcesem. – Biorąc pod uwagę listę projektów, które uzyskały odpowiednią liczbę punktów do dofinansowania, bezsprzecznie jesteśmy liderem w województwie, jest to też najwyższe dofinansowanie, jakie kiedykolwiek przyznano Rybnikowi – cieszy się Piotr Kuczera. Dofinansowanie obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ulicy Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2 razy 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – skrzyżowania z kluczowymi drogami niższego rzędu będą w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (dwa mosty i jedenaście wiaduktów).

Decyzja o ostatecznym przyznaniu Rybnikowi dofinansowania uzależniona jest teraz od pozytywnej opinii Komisji Europejskiej. – Kończy się postępowanie na szczeblu marszałka, potem czeka nas ratyfikacja przez Brukselę, decyzja zapadnie w ciągu najbliższych miesięcy. Jest to pewnego rodzaju niepewność, ale spodziewamy się, że skoro projekt został pozytywnie zarekomendowany przez stronę polską, to problemów w Brukseli nie będzie – uważa Janusz Koper, wiceprezydent Rybnika.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, w tym roku powinny zakończyć się kwestie formalne oraz sprawy związane procedurami przetargowymi. Na przełomie 2016 i 2017 roku miasto powinno przystąpić do budowy. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2020 roku, ale być może wszystko będzie gotowe szybciej.

Komentarze

Dodaj komentarz