W ankiecie pacjenci mają ocenić pracę pracę lekarzy rodzinnych / Iza Salamon
W ankiecie pacjenci mają ocenić pracę pracę lekarzy rodzinnych / Iza Salamon

 

Narodowy Fundusz Zdrowia postanowił sprawdzić, czy pacjenci są zadowoleni ze świadczeń zdrowotnych! Na razie w zakresie POZ.

 

Część pacjentów na wieść o ankiecie nie kryje gorzkiej ironii. Pyta, komu takie badanie ma służyć. – Chory człowiek może skrytykować lekarza, bo będzie miał ku temu różne powody. A ten, który wyzdrowiał, pochwali wszystkich za wszystko, bo będzie szczęśliwy, że chorobę ma za sobą. Takie badanie więc nie jest miarodajne – mówi jeden z pacjentów rybnickiej przychodni. Tymczasem NFZ przekonuje, że takie ankiety w krajach zachodnich to norma. – Na przykład w Wielkiej Brytanii pacjent wypełnia ankietę zaraz po wyjściu od lekarza – argumentuje Małgorzata Doros, rzecznik prasowa Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Katowicach. Dodaje, że opinia pacjentów jest potrzebna, aby w przyszłości wyróżnić najlepiej funkcjonujące placówki podstawowej opieki rodzinnej.

– To badanie opinii nie jest wymierzone w lekarzy, a wręcz przeciwnie, ma im pomóc w przyciągnięciu kolejnych pacjentów. Pamiętajmy, że w POZ nie ma konkursów na świadczenia zdrowotne. Liczy się szacunek dla pacjenta i profesjonalizm – dodaje rzeczniczka. Badanie ruszyło 5 listopada, potrwa do końca miesiąca, a ankieta składa się z 23 pytań i liczy cztery strony formatu A4. W NFZ zapewniają, że jej wypełnienie zajmie raptem około 4 minut. Pytania dotyczą głównie uprzejmości i profesjonalizmu u lekarzy rodzinnych. Na razie o samym badaniu opinii nie za wiele wiadomo. Jak wyjaśnił Tadeusz Jędrzejczyk, prezes NFZ, w przyszłości może to być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, który umożliwi dodatkowe finansowanie (premiowanie) najlepiej ocenianych placówek.

Akcja adresowana jest do pacjentów, którzy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej) w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ankietę można wypełnić na stronie internetowej NFZ ( nfz.gov.pl) albo w formie papierowej, w siedzibach NFZ, m.in. w rybnickim oddziale przy ulicy 3 Maja 29. Oto kilka przykładowych pytań: "Co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.). Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia? Proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej – łatwość dodzwonienia się (w skali od 1 do 5).

Począwszy od przyszłego roku ankieta ma być przeprowadzana cyklicznie. – Analiza informacji uzyskanych tą drogą umożliwi opracowanie takich rozwiązań, które usprawnią funkcjonowanie organizacji udzielania świadczeń – informuje rzecznik prasowa. Wyniki tych badań mogą być bardzo ciekawe, pytanie, na ile pożyteczne dla samego pacjenta. Na razie wiadomo, że ankieta cieszy się ogromnym zainteresowaniem. NFZ podaje, że już w pierwszym dniu ją wypełniło ponad 3 tysiące osób. Pacjenci, których pytaliśmy o zdanie, z reguły uważają, że całe przedsięwzięcie to krok w dobrym kierunku, o ile NFZ wyciągnie wnioski z odpowiedzi, i nie będzie traktował POZ w oderwaniu od całego procesu leczenia.

– Zamiast przeprowadzać ankietę, NFZ powinien zapytać ludzi, którzy latami czekają na wizytę u specjalisty, gdzie skierowania dostali przecież od lekarzy rodzinnych. Ostatnio byłem w przyklinicznej okulistycznej poradni na ulicy Ceglanej w Katowicach. W kolejce do rejestracji stało tam z tysiąc ludzi, a może i więcej! – mówi pan Sławomir. 

3

Komentarze

  • Hubert z Rybnika Służba zdrowia w Rybniku 02 grudnia 2015 15:05Jest kilku zdolnych i chcąc leczyć lekarzy ! A jesli chodzi o"Rybnickie Centrum Zdrowia"przy Więzniów Politycznych-wołanie o pomstę do niebios.Nie rozumę po co tam są telefony ? A szczególnie w tym brylują przychodnie dla kobiet,okulistyka i jeszcze kilka innych.Ludzie w XXI w.tam nie odbierają telefonów.Proszę spróbój sam z komórki a za drzwiami się"śmieją".Starzy nizdolni pacjęci muszą dojeżdżać z daleka aby sie zarejestrować ! To jest"chore"a oni mają leczyć ?
  • rybniczanka łatwość 26 listopada 2015 17:05dodzwonienia się do poradni okulistycznej na Więżniów Politycznych w Rybniku --- nie ma takiej skali ---MNIEJ NIŻ ZERO!!!!!
  • Ben to jest wielki ch.. i 26 listopada 2015 08:23to jest wielki ch.. i pic jeśli np. do kardiologa zapisy są na 2017 rok !! to jest tak jak pisałem wcześniej .

Dodaj komentarz