Emerytura repatrianta, składka przedsiębiorcy

 

Na pytania Czytelników odpowiada Beata Kopczyńska, rzecznik prasowa oddziału ZUS w Rybniku.

 

Jestem repatriantem i posiadam status repatrianta. Po 30 latach pracy na Ukrainie miałem emeryturę, ale po wyjeździe do Polski świadczenie to zostało wstrzymane. Mam już wiek emerytalny obowiązujący w Polsce. Czy mogę starać się o polską emeryturę za tych kilkadziesiąt lat pracy w ukraińskim urzędzie? W Polsce nie pracowałem.

Stały Czytelnik

Nie posiada pan żadnego okresu ubezpieczenia w Polsce, dlatego nie może starać się o polską emeryturę. W przypadku osoby, która złożyła wniosek o emeryturę i wykazała oprócz polskich okresów również ukraińskie, mają zastosowanie przepisy ustawy emerytalnej oraz Umowy polsko-ukraińskiej o zabezpieczeniu społecznym z 18 maja 2012 r. Umowa przewiduje, że jeżeli ustawodawstwo jednej umawiającej się strony uzależnia nabycie, zachowanie lub przywrócenie prawa do emerytury od przebycia okresów ubezpieczenia, to instytucja właściwa umawiającej się strony uwzględnia w niezbędnym zakresie okresy ubezpieczenia przebyte w drugim państwie, jeżeli okresy te się nie pokrywają. Każda ze stron ponosi koszty finansowania okresów ubezpieczenia przebytych pod działaniem jej ustawodawstwa. Umowa nie przewiduje w odniesieniu do żadnej grupy osób obowiązku przejmowania przez polską instytucję właściwą finansowania jakichkolwiek ukraińskich okresów ubezpieczenia. Przepisy umowy wyłączają możliwość uwzględnienia repatriantowi ukraińskich okresów ubezpieczenia jako polskich okresów ubezpieczenia. Umowa polsko-ukraińska przewiduje bowiem sumowanie okresów ubezpieczenia przebytych w obu państwach i transferowanie świadczeń. Gwarantuje osobom zamieszkałym w Polsce (w tym repatriantom), że jeżeli nabyły prawo do świadczenia ukraińskiego, świadczenie to zostanie przyznane i będzie przekazywane do miejsca zamieszkania w Polsce. W związku z tym może pan złożyć wniosek o transfer świadczenia ukraińskiego do Polski. W tym celu w jednostce ZUS należy złożyć wniosek – formularz PL – U A 13 o wznowienie wypłaty wcześniej przyznanej emerytury/renty.

 

Prowadzę działalność gospodarczą i ostatnio mam problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Czy jest możliwość opłacenia składki bieżącej ZUS w późniejszym terminie?

Płatnik, który ma chwilowe trudności z terminowym uiszczeniem bieżącej składki, może ubiegać się o ulgę w postaci odroczenia terminu płatności. Przyznanie ulgi może dotyczyć wyłącznie składek w części finansowanej przez płatnika składek (pracodawcę). Wniosek o odroczenie terminu płatności należy złożyć najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Termin płatności może zostać odroczony na okres do sześciu miesięcy. W przypadku odroczenia nie nalicza się odsetek za zwłokę, natomiast nalicza się opłatę prolongacyjną od następnego dnia po ustawowym dniu wymagalności składki do dnia odroczenia włącznie w wysokości 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy. Ponadto niezbędne do rozpatrzenia wniosku jest wskazanie, o jaką pomoc publiczną ubiega się wnioskodawca oraz złożenie dodatkowych dokumentów, których wykaz ustalany jest indywidualnie dla każdego płatnika, uwzględniając m.in. kwotę zadłużenia.

 

Masz pytanie do ZUS? Pisz na adres redaktor@nowiny.rybnik.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz