Plakat festiwalu / MOK Żory
Plakat festiwalu / MOK Żory

Już po raz siódmy w świątyniach na terenie Żor i Suszca odbędą się koncerty Festiwalu Twórczości Religijnej Fide et Amore. Festiwalowe koncerty zaplanowano co piątek, począwszy od 2 sierpnia aż do 27 września.
Jak co roku, organizatorzy przygotowali bogaty i różnorodny program artystyczny, obejmujący różne gatunki muzyczne. Jednak zgodnie z nazwą imprezy, jest to festiwal twórczości religijnej, zatem nie tylko muzyki, ale też innych form wyrazu. Stąd też w tegorocznym programie znalazło się spotkanie poetyckie (18 września) w Zespole Szkół Społecznych. Oprócz tego zaplanowano warsztaty muzyczne w Żorach i Katowicach. Z kolei wystawę fotografii w ramach wydarzenia obejrzą zainteresowani w Niemczech i Austrii.
Międzynarodowy charakter imprezy wyraża się także poprzez obecność zagranicznych muzyków oraz kooperację z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal wsparły również Żory i liczne grono instytucji oraz osób prywatnych. Natomiast ekumenizm festiwalu wiąże się z organizacją jednego z koncertów w parafii ewangelicko-augsburskiej Zbawiciela w Żorach i patronatem honorowym biskupa Tadeusza Szurmana, biskupa diecezji katowickiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, proboszcza parafii ewangelicko-augsburskiej w Katowicach.
Spektrum repertuaru muzycznego obejmować będzie bogactwo gatunków i form: utwory cerkiewne, chorał gregoriański, liturgiczną muzykę wokalno-instrumentalną, dzieła kameralne
i solowe. Bezprecedensowym wydarzeniem artystycznym i duchowym będzie wykonanie dramatu
św. Hildegardy z Bingen (1098-1179) „Ordo virtutum”.
Koncert inauguracyjny odbędzie się 2 sierpnia w kościele pw. Bożego Miłosierdzia w Żorach przy ul. Okrężnej 1. Tematem pierwszego muzycznego wieczoru będzie Offertoria et Communiones totius anni - Ze skarbca polskiej muzyki liturgicznej Mikołaja Zieleńskiego w wyborze. Mikołaj Zieleński (ur. ok. 1550 w Warce) to kompozytor, który tworzył na przełomie XVI i XVII wieku. Wykorzystywał zarówno zdobycze polifonii renesansowej, jak i wczesnobarokową monodię akompaniowaną. Swe utwory stylizował na kompozytorach weneckich, w których charakterystyczne było wykorzystywanie efektów przestrzennych i echa. Jego wszystkie znane kompozycje wydane są w Wenecji w 1611 r. w zbiorach „Offertoria totius anni” i „Communiones totius anni” w drukarni Jacoba Vincentiusa, zawierającym 113 utworów na cały rok kościelny. Oprócz offertoriów i komunii znajdują się tam także antyfony, psalmy, responsoria, motety, pieśni i fantazje instrumentalne. Utwory te zaprezentuje Collegium Zieleński pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego. W skład formacji wchodzą śpiewacy oraz instrumentaliści grający na organach i puzonach.

Komentarze

Dodaj komentarz